Wednesday, October 24, 2007



سٶزوموز
جهان شاه قاراقويونلو

مولف و گردآوردنده: مئهران باهاري

از وئبلاگ جاهانشاه قاراقويونلو
http://cahanshah.blogspot.com/




بررسي دولت تركي آزربايجاني قاراقويونلو٬ از طرف نسل جوان، به جهت تبيين، آگاهي و بازسازي اركان هويت ملي خلق ترك و آزربايجان- كه در يك صد سال اخير بر اثر تبليغات و دسائس قوميتگرايان فارس و دولت ايران مستظهر به استعمارگران غربي بشدت مخدوش گرديده – مهم، مفيد و ضروري است. در تبليغات دولتي و قوميتگرايانه فارسي، بسياري اوقات قاراقويونلوها، آغ قويونلوها و ... به لحاظ ملي-تباري به صورت گروهي غير ترك و غير آزربايجاني و به شكل تركمن زردپوست كه مستقيما از آسياي ميانه آمده اند معرفي مي گردند؛ قاراقويونلوها همچنين برخي از حكمرانان تورك پيشين از تْيموريان و جلايريان و كلا صفويان و قزلباشان معتقد به مذهب شيعي امامي فارسي حتي ولايت فقيه شناسانده شده؛ و كليت حكمرانان تورك و آزربايجاني شامل قاراقويونلوها به صورت وحشيان و بي فرهنگاني بدوي و ... نشان داده مي شوند. هدف از اين ادعاهاي نادرست و فاقد مدارك تاريخي، ايجاد جدائي بين توده ترك ساكن در ايران امروز و اقوام و دولتها و تاريخ آنها كه كوچكترين شك و شبهه اي در ترك بودنشان نيز وجود ندارد و در نتيجه نخست بي هويت نمودن تركان آزربايجان جنوبي و ايران و سپس مونتاژ كردن هويت ايران زميني-آريائي- پارسي براي اين گروه هويتزدائي شده است.

در همين استقامت، پان ايرانيستها، قوميتگرايان افراطي فارس و نهادهاي رسمي جمهوري اسلامي با اصرار ادعا مي كنند كه در آزربايجان و ايران تا قبل از صفويان كسي كلمه اي و سطري به تركي ننوشته است. مثلا به ادعاهاي زير توجه كنيد:
- "تا تاسيس دولت صفويه و روى كار آمدن شاه اسماعيل صفوى كسى از شعراى آزربايجان شعرى به تركى نگفته است". (كتاب تاتى و هرزنى، تبريز، 1333. عبدالعلى كارنگ)
- "سند تركى تا چهار سد سال پيش در آزربايجان يافت نشده است". (مطالعاتى در باره تاريخ، زبان و فرهنگ آزربايجان. منصورى، فيروز. تهران، انتشارات وزارت امور خارجه ايران. 1379.)
- "تاكنون چه نوشته‌اي بر سنگ يا كاغذ يا پوست يا فلز به زبان «تركي» از آزربايجان پيش از عصر تركمانان- صفوي به دست آمده است؟ كدام نويسنده يا شاعر آزربايجاني پيش از عصر تركمانان- صفوي جمله يا بيتي را به زبان «تركي» نوشته يا سروده است؟" (از سايتهاي اينترنتي پان ايرانيستهاي فارس)
- "در تركي جز حيدربابايه شهريار ادبيات خاصي نداريم". (از سايتهاي اينترنتي پان ايرانيستهاي فارس)
......

بر خلاف ادعاهاي دولتي و جعليات قوميتگرايان فارس، دهها هزار نوشته به زبان تركي از آزربايجان پيش از عصر توركمانان صفوي هم بر سنگ و هم بر كاغذ و هم بر پوست و فلز در دست است. سكه ها و چاوها با نوشته هاي تركي، كه از محكمترين اسناد تاريخي در علم تاريخ و باستان شناسي شمرده مي شوند، صرفا يك مقوله از اين اسناد تاريخي با نوشته هاي تركي اند. همچنين از قرنها پيش از تاسيس امپراتوري تركي –آزربايجاني صفوي، نويسندگان و شعراي آزربايجاني هم در شمال و هم در جنوب به تركي نوشته و شعر سروده اند و خوشبختانه بسياري از اين آثار ادبي به روزگار ما نيز رسيده است. حتي به اعتباري مي توان گفت اوج ادبيات تركي آزربايجاني مربوط به دوره پيش از صفوي است. موضوع نوشته حاضر يعني ديوان تركي جاهانشاه قاراقويونلو، يكي از اين آثار ادبي تركي پيش از عهد صفويان است.

5 Comments:

At 11:44 PM, Blogger barbapapa said...

لطفا کلمه آزربایجان را با آذربایجان عوض کنید ممنون

 
At 12:41 PM, Blogger Hassan Isbalanli said...

bəh bəh nə gözəl oldi sizin saytuzunan tanış olmaq...
əliz qoluz var
yoluz gedərli olsun

 
At 1:39 PM, Blogger Hassan Isbalanli said...

birdə əyər eliyəbilsəz WIKIPEDIA da faaliyət eliyin çünki orda daha çox okuyan olar məqalələrizi.
sayqılar

 
At 10:27 PM, Blogger mahmoud said...

آقا مهران عزيز
سلام
من مادري ترك اهل اربيل دارم كه بزبان ساده روستائي هميشه ميگويد مسئله دنياي بزرگ ما در اين دنيا 1- تكنيك و علم 2- پول و نقدينگي 3-ارتش
تمام كشور هاي شرق بايد بدبخت بمانند يك روز به تركيه ميگويند چرا از كلمه عربي عدليه در زبان خود استفاده ميكنيد پس شما اروپائي نيستيد روز بعد ميگويند كلمه ترك اصلا بزبان پهلوي بوده لهذا شرقيست و شما نمي توانيد استفاده كنيد روز بعد هم ميگويند اصلا زبان تركي زبان نيست زيرا شما خط نداريد زيرا زبان زماني زبان است كه خط مستقل داشته باشد مانند عبري عربي انگليسي هندي چيني ژاپني و ....پس شما اصلا زبان نداريد روز بعد تر هم ميگويند اصلا تركها ريشه نژاد زرد هستند و اصلا نژرادزرد اروپائي نيست و غيره
آقا مهران مادر بي سواد من يك چيز را خوب ميداند و آن اينكه ما در آذربايجان پيامبري بزرگ بنام زرتشت داريم كه كل ملت اروپا و آمريكا از اين موهبت الهي بي بهره است و آذربايجان مهد يا پيامبران يا انسانهائي بزرگ است مانند ماني مزدك و غيره است و اين بنظر شما كم است كه حتي فارسها لر ها بلوچ ها خراساني ها عرب ها و خيلي هاي ديگر از اين نظر دنباله رو ما هستند؟؟؟؟؟

 
At 10:10 AM, Blogger aziz said...

www.khojaly.tk
sizinle baglanti kurmak isterim

 

Post a Comment

<< Home